Zumi

De Iconic Lounge wordt volledig verlicht door een oplossing van Zumi. (Beeld: Bart Vercammen)

01:38
11-12-2018

Een steile opgang

In slechts twee jaar tijd groeide Zumi uit tot een gekende speler in de verlichtingssector. Getuige daarvan zijn de gesmaakte deelnames aan beurzen, recent nog de Biënnale Interieur, en de drie designawards die reeds werden gewonnen. “Een stimulans om te blijven innoveren en investeren”, aldus zaakvoerder en oprichter Tony Decavele.

Het gaat hard voor de Belgische fabrikant Zumi. Tony Decavele richtte het bedrijf slechts twee jaar geleden op en in de zomer van dit jaar was een verhuis naar een nieuwe en grotere locatie al nodig. We vinden Zumi vandaag in de industriezone in Gistel waar geïnvesteerd wordt in een een belevingsruimte, een vergaderzaal en een technische ruimte. Ook is er nog plaats om uit te breiden in de toekomst.

Zumi

Autodialog te Wijnegem: akoestiek én verlichting in één armatuur.

Licht en geluid
Zumi richt zich op de combinatie van verlichting, akoestische oplossingen en lichtsturingen die ingezet kunnen worden in woningen, kantoren, hotels en retailomgevingen. Een recent voorbeeld van een kantoorproject is dat van Autodialog in de gebouwen van Axel Vervoordt in Wijnegem. Hier zocht en vond Zumi een oplossing voor het weinige invallende licht en de slechte akoestiek: op maat gemaakte akoestische panelen met ingebouwde lineaire PI-LED verlichting. Decavele: “PI-LED is in staat om het licht doorheen de dag aan te passen in kleurtemperatuur. Het gaat van 1800K (wat overeenkomt met kaarslicht) tot 7000K (een helderblauwe hemel). Alle pastel RGB-kleuren kunnen worden opgeroepen om een andere sfeer te creëren, bijvoorbeeld bij loungemomenten of feestjes.”

Mythische bolides
Iconic Cars in Tienen is geen ‘gewone’ autozaak. Zoals de naam al doet vermoeden richten ze zich op exclusieve wagens. Meer zelfs, bij Iconic Cars mikken ze op de ‘meest mythische auto’s ooit gebouwd’. Een missie die ex-wielrenner Tom Boonen duidelijk aansprak. Hij investeerde recent in de zaak. Passend in de stijl van de wagens heet de garage niet zomaar garage maar Iconic Lounge. Deze werd recent geopend en Zumi zorgde voor een verlichtingsoplossing waarbij de kleuren van alle wagens, en bij uitbreiding de wagens zelf, perfect voorgesteld worden. “We gebruiken een zogenaamde Fashion module”, aldus Decavele. “Die heet zo omdat ook in bijvoorbeeld kledijwinkels de kleren perfect moeten worden weergegeven. In een showroom met auto’s, en zeker in de Iconic Lounge, geldt hetzelfde principe. Alle kleuren komen perfect uit zodat (potentiële) klanten er zich het juiste beeld bij kunnen vormen.” 

Zumi

Maatwerk met meer dan 1 kilometer ledprofiel in deze loft te Aalst. (Beeld: Bart Vercammen)

Residentieel maatwerk
Een loft in Aalst is een ander mooi voorbeeld van op maat gemaakte projectoplossingen. De loft heeft een oppervlakte van 800 vierkante meter met daarbij nog een terras en een groot transparant glazen zwembad. Decavele: “In totaal zetten we in de dit project meer dan 1 kilometer ledprofiel in, zowel binnen als buiten. RGBW, volledig computergestuurd. Het eindresultaat doet ons denken aan de iconische lichtartiesten als James Turell en Dan Flavin.”     

Tekst: Tom Rampelbergh
Beeld: Zumi

Lumenpro partners

RosaMpiris