Platform over licht en verlichting
Projecten

Gebouwd voor de toekomst

foto-1-multiline-kopieren

5 mei 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Bepaalde regio’s in Nederland kennen dezelfde verkeersproblematiek als in Vlaanderen. Dichtslibbende wegen en (lange) files zijn schering en inslag. Met forse investeringen in het openbaar vervoer, met voorop het treinverkeer, willen onze noorderburen dit aanpakken.

Denken we aan Nederland, dan denken we meteen aan de fiets. En toch slibben bepaalde regio’s dicht qua autoverkeer. Een geolied alternatief via het spoor is het antwoord op deze problematiek en dat beseft ook de NV Nederlandse Spoorwegen, de NMBS van Nederland. Samen met ProRail, het bedrijf dat het druk bereden spoorwegnet in Nederland beheert, de Infrabel van Nederland dus, investeren ze volop in de infrastructuur. Zo wordt alle verlichting in de bestaande stations naar ledverlichting omgebouwd en worden nieuwe spoorlijnen en stations ingericht. 

foto-3-multiline-kopieren

Middle of nowhere

Een van deze nieuwe stations is het Station Lansingerland-Zoetermeer, dat ook een metro- en een busstation omvat. Het station ligt op de grens van twee gemeenten, namelijk Bleiswijk en Zoetermeer, en kreeg daarom de makkelijk uit te spreken werknaam BleiZo. Vandaag ligt het gebouw nog een beetje in ‘the middle of nowhere’ en is het te groot voor de huidige trafiek. In de toekomst verwachten onze noorderburen dat de regio zich verder zal ontwikkelen en net daar is BleiZo al op voorzien. De opdrachtgevers kwamen bij het Nederlandse lichtontwerpbureau Licht NL aankloppen om de verlichting in en rond het station te plannen. Licht NL klopte op zijn beurt aan bij verlichtingsfabrikant Multiline voor de verlichting in het gebouw zelf. “De architect van het station integreerde een houten lamellenplafond in het gebouw”, legt Theo van den Velden, zaakvoerder van Licht NL, uit. “Daarnaast waren een aantal eisen vooropgesteld waar we ons strikt aan dienden te houden. Met Multiline vonden we een partner die de gevraagde armaturen op maat kon produceren. Een geslaagde samenwerking was geboren.”

Tekentafel

De vraag die Multiline voorgeschoteld kreeg, betrof de levering van een hele reeks armaturen die exact even breed dienden te zijn als de lamellen zelf, op de kop 90 millimeter dus. Op die manier integreerden de verlichtingspunten perfect in het lamellenplafond zonder storende verspringingen. Ook geëist: een vlakke overgang tussen lamel en armatuur. “En dat bleek een grote uitdaging te zijn”, horen we bij Multiline.

foto-2-multiline-kopieren

Houten lamellen in het plafond en de muren, met daarin de Tube van Multiline verwerkt.

 

“We werkten samen met een Italiaanse partner die de profielen maakte die met een minimale inbouwdiepte ingewerkt konden worden. Samen zorgden we voor een profiel dat rond het verlichtingselement werd geplaatst en een vrijwel vlakke diffusor. De gevraagde IP65 en IK10 waarden behaalden we ook. We noemden dit nieuwe waterdichte product, ontstaan op onze tekentafel voor een specifiek project, de Tube.In BleiZo installeerden we maar liefst 621 Tubes. De montage van de armaturen is bewust kriskras door elkaar gedaan op vraag van de architect maar wel dusdanig dat aan alle verlichtingseisen werd voldaan en dat de reizigers dus alles zien wat ze moeten zien.”

Opgenomen in de catalogus

“De Tube is een schoolvoorbeeld van een specifiek maatwerkproduct”, aldus de fabrikant. “Vanuit een duidelijke klantvraag werd op de tekentafel een oplossing uitgewerkt. Een intensieve testfase volgde. Het eindresultaat mag er zijn. Maar liefst 621 Tubes van verschillende lengtes zijn in gebruik genomen. De Tube-familie breidt ondertussen uit met verschillende varianten en zal in de volgende catalogus worden opgenomen als een standaardproduct.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Kevin Desender

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Lumenpro netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details