Kreon

Mesa in Antwerpen, het allereerste project waar Oran wordt ingezet. (Beeld: Patricia Goijens)

01:49
15-08-2019

Nabeschouwing EUROLUCE | Onontgonnen terrein

Een experiment met materialen en vormen leidt tot de eerste decoratieve lijn in het gamma van Kreon. Op het eerste zicht lijkt Oran inderdaad een buitenbeentje te zijn, zowel qua vorm als materiaal. Wie dieper kijkt naar de armatuur, ontdekt het Kreon-jasje dat aan elke armatuur in het gamma kleeft.

Met Oran betreedt de Belgische verlichtingsfabrikant Kreon een tot vandaag onbekend terrein. Waar we strakke concepten en geometrische ontwerpen ‘verwachten’, brengen ze met Oran een reeks pendelarmaturen die bestaan uit handgeblazen glas. Over het ontwerp en de afmetingen werd, helemaal passend in de stijl van Kreon, grondig nagedacht. Noem Oran dus zeker niet zomaar een reeks pendelarmaturen bestaande uit een platte schijf met daaronder een lichtbron. De inspiratie voor Oran vond de fabrikant zowel in de architectuur als in de natuur. Voeg daarbij de basisprincipes ‘eenheid in ontwerp, eenvoud in techniek en precisie in detail’ en Oran past, ondanks het decoratieve karakter, perfect in het rijtje Kreon-armaturen.

Kreon

De Oran-reeks bestaat uit pendel- en plafondinbouwarmaturen.

 

De verhoudingen kloppen

“Kreon zou Kreon niet zijn moest er geen verhaal gekoppeld zijn aan de creatie van Oran”, aldus Kristof Pycke, art director van Kreon. “Oran is het resultaat van een experiment met glas en het verder sleutelen en finetunen van bepaalde vormen. Voor Oran lieten we ons inspireren door het plastisch getal. De Nederlandse priester en architect Dom Hans van der Laan ontwikkelde dit plastisch getal, een speciale verhouding waarmee een hele reeks van met elkaar verbonden verhoudingen samenhangt. De vormgeving van Oran is gestoeld op dit plastisch getal. Zo heeft de platte schijf bijvoorbeeld een dikte van 10 cm om de verhoudingen te doen kloppen, dit in tegenstelling tot een zo dun mogelijke schijf die misschien meer in de lijn van de verwachtingen zou liggen. De vormen die we gebruiken zijn op zich niet nieuw, de manier waarop ze in Oran toegepast zijn is dat wel. Een ‘hertaling’ naar de Kreon-taal.”

Naast een theoretisch model uit de architectuur vonden de ontwerpers ook inspiratie in de natuur, meer bepaald bij een sponsachtige, zwemmend in Japanse wateren, met een mooi klinkende naam. De vorm en de structuur van het venusmandje werden vertaald tot de unieke vorm die de reflector binnenin het glas van Oran heeft. Kreon koppelt het artisanale aspect (het handgeblazen glas) aan een moderne productietechniek. De reflector wordt immers vervaardigd met een 3D-printtechniek. “Aan de basis van Oran ligt een experiment met vormen en materialen”, geeft Pycke aan. “De productie is dat evenzeer. We bekijken hoe we moderne technologieën blijvend kunnen inzetten op een zo efficiënt mogelijke manier.”

Kreon

Het venusmandje ligt aan de basis van de speciale vormgeving van de reflector, gemaakt met een 3D-printer.

 

Voorgesteld en beschikbaar

Oran geniet het volste vertrouwen van Kreon, getuige daarvan de vele events om de eerste decoratieve lijn van de fabrikant voor te stellen. Tijdens de voorbije Salone del Mobile (met deelbeurs Euroluce) organiseerde Kreon in de eigen permanente showroom in Milaan een groot event. Oran was er de blikvanger. Ondertussen is de collectie beschikbaar en werden de eerste projecten reeds afgerond, met voorop het Antwerpse restaurant Mesa. De ‘Tastes of the World’-keuken van Tomorrowland proeven, gebeurt hier in het licht afkomstige van enkele Oran-pendelarmaturen.

Tekst: Tom Rampelbergh  
Beeld: Kreon

Lumenpro partners

SALONE DEL MOBILE 2019EUROLUCE | Wever & Ducré