Platform over licht en verlichting
Nieuws

Stoned about light

foto-3-tekna-kopieren

16 november 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Wat doe je als fabrikant van high-end verlichting wanneer het bestaande gamma, geproduceerd met materiaal van topkwaliteit en met een hoge afwerkingskwaliteit, op punt staat? Juist, op zoek gaan naar nieuwe materialen om mee te werken.

De thuisbasis van Tekna ligt in Lokeren, de armaturen van Tekna vinden we over de hele wereld. Meer zelfs, Tekna is wellicht beter gekend in het buitenland dan in België. En daar wil de Belgische fabrikant verandering in brengen, onder meer door een nieuwe collectie op te bouwen met een materiaal waar tot op heden amper mee wordt gewerkt. Kevin De Koning, inhouse designer van Tekna, ging aan de slag met marmer en bouwt nu gestaag de Astone-collectie uit. De eerste aanzet wordt nu gegeven terwijl enkele ontwerpen zich in verschillende stadia van het ontwikkelingsproces bevinden.

Belgen in Parijs

De stap naar marmer komt er door een samenwerking met natuursteenbedrijf Van Den Weghe. De beide bedrijven waren in januari immers standhouder op Maison&Objet in Parijs. “Bovendien
creëerde gerenommeerd architect Glenn Sestig onze nieuwe stand en werkte daarbij met marmer van Van Den Weghe”, horen we van Maxim Blijweert, CEO van Tekna. “Natuursteen, glas, messing en brons, een schril contrast met de standen die we vroeger bouwden. We raakten aan de praat, onder meer over de creatie van een armatuur waarmee we nieuwe markten willen aanboren en dus nieuwe klanten bereiken. Het resultaat is de Astone-collectie waarbij marmer als hoofdmateriaal wordt gebruikt. De reeks wordt een gezonde mix van bestaande armaturen in een marmerjasje in combinatie met nieuwe armaturen die onze inhouse designer Kevin ontwerpt.”

Twee verschillende vloerarmaturen, twee verschillende functies, allebei eyecatchers.

Veelzijdig marmer

Astone ziet vandaag het levenslicht. De collectie bestaat nu uit enkele tafel- en vloermodellen met marmer in vier standaardkleuren. “De armaturen bestaan voor het merendeel uit marmer en dat valt meteen op natuurlijk”, aldus De Koning. “Daarnaast gebruiken we ook andere elementen maar volledig volgens Tekna-filosofie zijn dat ook edele materialen. We voorzien een standaardconfiguratie, al kan de combinatie volledig naar wens worden ingevuld. Bij ons is marmer meer dan enkel het materiaal waarmee de basis wordt gemaakt. Marmer vervult eveneens de rol van ‘lampenkap’ en zorgt zo voor een pak sfeer in de ruimte. Zo zijn de Astone-armaturen ook een knappe eyecatcher wanneer ze uitgeschakeld zijn. We zijn er van overtuigd dat we met deze nieuwkomers mooie plug-and-playmodellen aanbieden aan de verlichtingszaken waarmee we samenwerken.”

Social media

Dat er een nieuwe wind waait doorheen Tekna kon je dit jaar uitvoerig ontdekken. Je ontdekte ongetwijfeld de nieuwe stand tijdens Maison&Objet in januari en las meer over Tekna in de vorige editie van Lumenpro. De aanwezigheid op social media, met onder meer een fel gesmaakte Instagrampagina, valt eveneens op. Die pagina was recent het toneel van een wedstrijd die de volgers de naam van de nieuwe marmercollectie liet kiezen. Ook nieuw: een Tekna-logo. Blijweert: “Branding is niet meer weg te denken. De levering van de Astone-armaturen gebeurt bijvoorbeeld in een speciale doos die dezelfde kleur krijgt als het marmer, met daarbij de slagzin ‘Stoned about light’.”      

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Kevin Desender

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Lumenpro netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details